Σελίδες

Κυριακή 26 Φεβρουαρίου 2023

5η Ενότητα: Νεοελληνική Γλώσσα B΄Γυμνασίου: ΣΥΖΗΤΩΝΤΑΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΡΓΑΣΙΑ ΚΑΙ ΤΟ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑ

A ΕΙΣΑΓΩΓΙΚΑ ΚΕΙΜΕΝΑ

Κείμενο 1 [Συνέντευξη με τον Πασκάλ Μπιε, εικονογράφο παιδικών βιβλίων]

 Διαλογική συνέντευξη-πορτρέτο


Κείμενο 2 [Μικρές αγγελίες]

Η γενιά των 700 ευρώ (Μακρινό παρελθόν κι αυτή, καλύτερα να μιλάμε πλέον για τη γενιά των 500 και λιγότερο ευρώ).
 

Κείμενο 4 [Η ιστορία του Στέλιου]
Πανελλήνιος Σύνδεσμος Τυφλών

Β ΟΙ ΒΑΘΜΟΙ ΤΩΝ ΕΠΙΘΕΤΩΝ - Η ΣΥΓΚΡΙΣΗ

Β1 Οι βαθμοί των επιθέτων και των επιρρημάτων

Μαθαίνω για τους βαθμούς των επιθέτων και των επιρρημάτων

  • Οι βαθμοί των επιθέτων είναι τρεις: θετικός, συγκριτικός, υπερθετικός. Από αυτούς, ο συγκριτικός και ο υπερθετικός λέγονται παραθετικά των επιθέτων και σχηματίζονται μονολεκτικά ή περιφραστικά.

    α. Επίθετο θετικού βαθμού: Φανερώνει ότι ένα ουσιαστικό έχει κάποιο γνώρισμα:
    Το χρώμα είναι σημαντικό για τα παιδιά.

    β. Επίθετο συγκριτικού βαθμού: Φανερώνει ότι ένα ουσιαστικό έχει κάποιο γνώρισμα σε μεγαλύτερο βαθμό από ένα άλλο:
    Το χρώμα είναι πιο σημαντικό (ή σημαντικότερο) για τα παιδιά παρά για τους μεγάλους.

    γ. Επίθετο υπερθετικού βαθμού:
    1. σχετικό υπερθετικό: Φανερώνει ότι ένα ουσιαστικό έχει κάποιο γνώρισμα σε μεγαλύτερο βαθμό από όλα τα όμοιά του:
    Το χρώμα είναι το πιο σημαντικό στοιχείο σε μια ζωγραφιά.
    2. απόλυτο υπερθετικό: Φανερώνει ότι ένα ουσιαστικό έχει κάποιο γνώρισμα σε πολύ μεγάλο βαθμό, χωρίς να γίνεται σύγκριση με άλλα ουσιαστικά:
    Το χρώμα είναι πολύ σημαντικό (ή σημαντικότατο).

    Παραθετικά μετοχών: Όσες μετοχές σχηματίζουν παραθετικά, τα σχηματίζουν περιφραστικά: θυμωμένος, πιο θυμωμένος, πολύ θυμωμένος.
     Επίθετα χωρίς παραθετικά: Δε σχηματίζουν παραθετικά τα επίθετα που σημαίνουν: ύλη (ξύλινος), καταγωγή ή συγγένεια (πατρικός), τόπο (ορεινός), χρόνο (καθημερινός), κατάσταση που δεν αλλάζει
    (αντρικός), κάποια σύνθετα με πρώτο συνθετικό α- (άγνωστος).
  • Όπως τα επίθετα, έτσι και τα επιρρήματα έχουν τρεις βαθμούς.
  • Όσα επιρρήματα προέρχονται από επίθετα σχηματίζουν περιφραστικά και μονολεκτικά παραθετικά από τον πληθυντικό του ουδετέρου: π.χ. ωραίος  ωραία – ωραιότερα /πιο ωραία – ωραιότατα/πολύ ωραία

ΚΑΤΑΛΗΞΕΙΣ ΠΑΡΑΘΕΤΙΚΩΝ

Θετικός

έντονος

Συγκριτικός

εντονότερος / πιο έντονος

Υπερθετικός

εντονότατος / πολύ έντονος
ο εντονότερος / ο πιο έντονος

ταχύς
ταχύτερος / πιο ταχύς
ταχύτατος / πολύ ταχύς
ο ταχύτερος / ο πιο ταχύς
επιμελής
επιμελέστερος / πιο επιμελής
επιμελέστατος/πολύ επιμελής
ο επιμελέστερος/ο πιο επιμελής



ΘΕΩΡΙΑ ΚΑΙ ΑΣΚΗΣΕΙΣ: 

Κείμενο 5 [Η ανεργία των νέων σήμερα]
…Αξιοσημείωτο είναι ότι οι νέοι στην ηλικία εμφανίζουν χαρακτηριστικά υψηλότερη μακροχρόνια ανεργία από τους ευρισκόμενους σε ώριμες ηλικίες. Επίσης ο ένας στους δύο ανέργους είναι «νέος» στην αγορά εργασίας με την έννοια ότι δεν είχε εργαστεί στο παρελθόν. Ως προς το επίπεδο εκπαίδευσης επίσης το ποσοστό της ανεργίας (όχι μόνο της μακροχρόνιας) εμφανίζει σημαντικές διαφοροποιήσεις. Συστηματικά, αν οι πτυχιούχοι ΑΕΙ εμφανίζουν υπολογίσιμο ποσοστό ανεργίας (6,4%), αυτό είναι μικρότερο από το μέσο συνολικό, που είναι κοντά στο 10%, ενώ οι πτυχιούχοι ΤΕΙ εμφανίζουν ποσοστό ανεργίας 12,5%, που είναι υψηλότερο από το γενικό ποσοστό. Συστηματικά επίσης οι απόφοιτοι Μέσης Εκπαίδευσης εμφανίζουν ποσοστό ανεργίας 15%, υψηλότερο από το γενικό ποσοστό. Έχει ενδιαφέρον να σημειωθεί επίσης ότι οι απόφοιτοι Τεχνικών και Επαγγελματικών Λυκείων εμφανίζουν κατά κανόνα περισσότερη ανεργία από τους αποφοίτους των Ενιαίων Λυκείων.
Αξίζει επίσης να αναφερθεί ότι η ανεργία αυτών που έχουν μόνο απολυτήριο Δημοτικού είναι συστηματικά σαφώς μικρότερη (7,6%) από αυτήν του εργατικού δυναμικού. Το γεγονός αυτό συνδέεται με το ότι τέτοια άτομα κατά κανόνα συγκεντρώνονται σε μεγάλες σχετικά ηλικίες, όπου η ανεργία έχει παύσει να αποτελεί σύνηθες φαινόμενο.
εφημ. ΤΟ ΒΗΜΑ, 1/2/2004



ΒΗ σύγκριση

Μαθαίνω για τη σύγκριση

α΄ όρος σύγκρισης + συγκριτικό + β΄ όρος σύγκρισης

  • Ο α΄ όρος σύγκρισης μπορεί να είναι ουσιαστικό, αντωνυμία, επίθετο, ρήμα, πρόταση κ.ά.
  • Ο β΄ όρος εκφέρεται:
    α. με από + αιτιατική, π.χ. από τους ευρισκόμενους σε ώριμες ηλικίες.
    β. με τα συγκριτικά επίθετα μεγαλύτερος, μικρότερος, ανώτερος, κατώτερος, καλύτεροςμε τον αδύνατο τύπο της γενικής της προσωπικής αντωνυμίας, π.χ. είναι μικρότερος σου.
    γ. με παρά ομοιότροπα με τον α΄ όρο, π.χ. Περισσότερο σκέφτομαι με κείμενα παρά με εικόνες.
    δ. βραχυλογικά, δηλαδή παραμένει μόνο ο προσδιορισμός του, όταν είναι ίδιος με τον πρώτο, π.χ. Αυτό είναι μικρότερο από το μέσο συνολικό (ενν. ποσοστό ανεργίας).
    Παραλείπεται όταν εννοείται εύκολα, π.χ. Τα νεαρότερα άτομα είναι περισσότερο εξοικειωμένα με τις νέες τεχνολογίες (ενν. από τους μεγαλύτερους σε ηλικία).
  • Το συγκριτικό είναι επίθετο ή επίρρημα συγκριτικού βαθμού.



Γ ΤΟ Β΄ ΣΥΝΘΕΤΙΚΟ

Κείμενο 6 [Χτίζοντας την Ακρόπολη στην αρχαία Αθήνα]
…Έτσι δημιουργήθηκε ένας μεγάλος κύκλος εργασιών: ως πρώτα υλικά έπρεπε να χρησιμοποιήσουν λιθάρι, χαλκό, ελεφαντόδοντο, χρυσάφι, έβενο, ξύλο κυπαρισσιού και άλλα. Οι τεχνίτες, που θα τα χρησιμοποιούσαν και θα τα κατεργάζονταν, θα ήταν ξυλουργοί, γλύπτες, χαλκουργοί, μαρμαράδες, επιχρυσωτές, ελεφαντουργοί, ζωγράφοι, κοσμηματογράφοι, τορνευτές, αυτοί που θα αναλάβαιναν την αποστολή και μεταφορά τους ήταν για τη θάλασσα έμποροι και ναύτες και κυβερνήτες πλοίων, και για την ξηρά αμαξουργοί, καραγωγείς, αμαξηλάτες, σκοινοποιοί, λιναράδες, εργάτες δερμάτων, οδοποιοί, μεταλλωρύχοι...
Πλούταρχος«Περικλής», 12, 6, στο Πλουτάρχου Βίοι,μτφρ. Μ.Χ. Οικονόμου – Β.Η. Τσακατίκας, ΟΕΔΒ, 1986



Κείμενο 7 Η γυναίκα μετανάστρια στην πόλη

http://tovima.dolnet.gr/
Αυτό που για τους περισσότερους από εμάς φαίνεται να είναι μια από τις συνηθισμένες δοκιμασίες και βάσανα της καθημερινότητας, για το μετανάστη γίνεται μια επώδυνη προσπάθεια για επιβίωση που φαίνεται ότι ποτέ δε θα σταματήσει.
Μία από τις κύριες έννοιες μιας γυναίκας που έχει μεταναστεύσει είναι η απόκτηση μιας νόμιμης και μόνιμης κατοικίας και άδειας εργασίας. Παρά το γεγονός ότι μεγάλες προσπάθειες έχουν γίνει από την ελληνική κυβέρνηση για να χορηγήσει άδειες εργασίας σε ξένους, τα προβλήματα υπερισχύουν. Η γραφειοκρατία και η έλλειψη συντονισμού ανάμεσα στους υπουργούς αναδείχτηκαν σε συμπληγάδες πέτρες για την πολυαναμενόμενη απόκτηση των απαραίτητων εγγράφων. Η καταχώριση της προσωρινής κάρτας παραμονής (λευκή κάρτα) και έπειτα της κάρτας παραμονής περιορισμένης χρονικής διάρκειας (πράσινης κάρτας), σε πολλές περιπτώσεις ακόμη δεν εξασφαλίζουν την εξαφάνιση των προβλημάτων τους. Πάρα πολύ συχνά οι γραφειοκρατικοί μηχανισμοί οδηγούν σε αδιέξοδο σε κάποια φάση της διαδικασίας προκαλώντας ακόμα και τη λήξη προθεσμιών.
Yvette Jarvis, από την ημερίδα με θέμα: Η γυναίκα στη σύγχρονη πόλη,Δίκτυο Γυναικών της Ευρώπης, 14/11/2001, http://members.tripod.com

ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ - 08/03/2007
«Μετανάστρια, αυτή η αόρατη για την ελληνική πραγματικότητα»
Της ΙΩΑΝΝΑΣ ΣΩΤΗΡΧΟΥ
http://www.isotita-epeaek.gr/imerisiosTypos/kononia_politiki/metanastria.pdf


Μαθαίνω για το β΄ συνθετικό

  • Το β΄ συνθετικό μπορεί να είναι ουσιαστικό, επίθετο, ρήμα, μετοχή, επίρρημα.
  • Όταν το β΄ συνθετικό είναι ουσιαστικό, το σύνθετο μπορεί να είναι ουσιαστικό (χιλιόμετρα), επίθετο (τετράτροχο), επίρρημα (απευθείας).
  • Όταν το β΄ συνθετικό είναι επίθετο, τότε και το σύνθετο είναι επίθετο.
  • Όταν το β΄ συνθετικό είναι ρήμα, το σύνθετο μπορεί να είναι ρήμα, ουσιαστικό (κοσμηματογράφος), επίρρημα (μονορούφι).
  • Όταν το β΄ συνθετικό είναι μετοχή, το σύνθετο είναι και αυτό μετοχή (πολυσυζητημένο).
  • Όταν το β΄ συνθετικό είναι επίρρημα, το σύνθετο είναι κι αυτό επίρρημα (προχτές).
     Σε λέξεις από -ο, όπως οδύνη, όλεθρος, ομαλός, όνομα (ο αρχαίος τύπος όνυμα), όροφος, ορυχείο, το
    αρχικό -ο γίνεται  όταν οι λέξεις γίνονται β΄ συνθετικά ή παράγουν λέξεις με αχώριστα μόρια (επώδυνος, πανωλεθρία, ανώμαλος, επώνυμο, διώροφο, μεταλλωρυχείο).

 Δ ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΚΑΙ ΣΥΝΟΧΗ ΤΗΣ 
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗΣ ΚΑΙ ΤΗΣ ΑΦΗΓΗΣΗΣ

Κείμενο 9 [Βόλτα στην αρχαία Αγορά]



Στο μάθημα των Καλλιτεχνικών μιλήσατε για τον πίνακα που βλέπετε παρακάτω. Περιγράψτε τα βασικά χαρακτηριστικά στοιχεία αυτού του πίνακα σ' ένα κείμενο-παρουσίαση για μια πολιτιστική εκδήλωση του σχολείου σας.


Ε ΛΕΞΙΛΟΓΙΟ
Κείμενο 10 Ποια επαγγέλματα έχουν μέλλον
http://ebooks.edu.gr/ebooks/v/html/8547/2298/Neoelliniki-Glossa_B-Gymnasiou_empl/extras/texts/en5_6_poia_epaggelmata_exoun_mellon.html

ΣΤ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ ΠΑΡΑΓΩΓΗΣ ΛΟΓΟΥ

Διαθεματική εργασία
«Επαγγέλματα του παρελθόντος και του μέλλοντος»
  • Αφού χωριστείτε σε ομάδες, η κάθε ομάδα να αναλάβει τα εξής:
    1η ομάδα: Έρευνα πάνω στα επαγγέλματα που έχουν χαθεί ή που χάνονται στην περιοχή σας. Να καταγραφούν και να συγκεντρωθούν στοιχεία (πληροφορίες, φωτογραφίες, αντικείμενα κ.ά).
    2η ομάδα: Συνεντεύξεις με ηλικιωμένους της τοπικής κοινωνίας που ασκούσαν κάποιο επάγγελμα που έχει χαθεί ή που χάνεται σιγά σιγά.
    3η ομάδα: Διερεύνηση των απαιτούμενων προσόντων για επαγγέλματα που ενδιαφέρουν τους μαθητές (μελέτη οδηγών επαγγελματικού προσανατολισμού, σύνταξη ερωτηματολογίου).
  • Παρουσιάστε τα συμπεράσματα της διαθεματικής αυτής εργασίας σε εκδήλωση του σχολείου σας. 

Επαγγέλματα και ασχολίες

ΑΣ ΘΥΜΗΘΟΥΜΕ ΤΙ ΜΑΘΑΜΕ Σ' ΑΥΤΗ ΤΗΝ ΕΝΟΤΗΤΑ

Σταυρόλεξο για τη νεοελληνική γλώσσα στην 5η εν. της Β' γυμνασίου

ΠΡΟΣΘΕΤΟ ΥΛΙΚΟ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΡΓΑΣΙΑ


"brain drain"

- Δικαιώματα Εργαζομένων
http://www.kepea.gr/aarticle.php?id=185

- 12/6 – Παγκόσμια μέρα κατά της παιδικής εργασίας
https://antikleidi.com/2012/06/28/world-day-against-child-labor/

 
  
 

- “Παγκόσμια Ημέρα για Αξιοπρεπή Εργασία” με ένα μικρό αφιέρωμα με 20 εκπληκτικές γελοιογραφίες
https://antikleidi.com/2015/10/07/eikones_noima_ergasia/

- Βurnout, μια απειλητική και ύπουλη επιδημία
http://tvxs.gr/news/ygeia/pos-burnout-ginetai-mia-apeilitiki-kai-ypoyli-epidimia

- Όταν το χρηματιστήριο πέφτει επειδή μειώνεται η ανεργία
https://www.thepressproject.gr/article/124432/Otan-to-xrimatistirio-peftei-giati-meionetai-i-anergia

- Με μισθό κάτω των 500 ευρώ το 42,1% των νέων προσλήψεων στην Αττική

- Λίγα μέτρα, πολλά εργατικά
http://www.kathimerini.gr/913382/article/epikairothta/ellada/liga-metra-polla-ergatika

- Έρωτας και Εργασία = Ευτυχία (Μία δύσκολη εξίσωση)
https://antikleidi.com/2018/02/14/erotas_ergasia_eytixia/

- Ουραγός η Ελλάδα στην πλήρη απασχόληση

- Δικαίωμα στην Απεργία ή Δικαίωμα στην Εργασία;

- BlackFriday: ο αμερικανικός εφιάλτης για τους εργαζόμενους

-Πόσο απειλεί η τεχνολογία τις θέσεις εργασίας;
http://gr.euronews.com/2017/03/28/working-in-the-future-how-humans-need-to-adapt

- Μορφωμένοι φτωχοί, φιλικοί προς την «ανάπτυξη»

- Spiegel: «Working poor» οι νέοι εργαζόμενοι στην Ελλάδα

- «Ψωνίζεις Κυριακή- Ετοιμάσου να δουλέψεις Κυριακή»

- Ο κανόνας τού «μικρόν προ μακρού»
http://www.kathimerini.gr/950220/opinion/epikairothta/politikh/o-kanonas-toy-mikron-pro-makroy

- Χατζιδάκις – Επιθυμώ να έχω πολλά χρήματα για να μπορώ να στέλνω «εις τον διάβολον» κάθε εργασία που δεν με σέβεται
https://antikleidi.com/2014/06/19/xatzidakis-5/

- «Ήταν έγκυος και απολύθηκε»
https://www.thepressproject.gr/article/125578/Itan-egkuos-kai-apoluthike-sta-Xania
 
-Ο κλεμμένος χρόνος
https://thepressproject.gr/o-klemmenos-chronos/
Ε. Προτεινόμενες ταινίες
I, DANIEL BLAKE

ΤΟ ΤΣΕΚΟΥΡΙ
LE COUPERET
Γαλλική ταινία, σκηνοθεσία Κώστας Γαβράς με τους: Χοσέ Γκαρσία, Κάρεν Βιαρντ, Ολιβιέ Γκουρμέ
Ο Μπρουνό, άνεργος εδώ και δύο χρόνια, έχει ένα σατανικό σχέδιο για να ξαναβρεί δουλειά: θέλει να σκοτώσει ένα υψηλό διευθυντικό στέλεχος ώστε να μείνει κενή μια θέση εργασίας. Φυσικά, πρέπει να εξοντώσει και τους τυχόν "ανταγωνιστές" του με μεγαλύτερα προσόντα από αυτόν, ώστε να είναι σίγουρη η δική του πρόσληψη. Μαύρη σάτιρα βασισμένη σε βιβλίο του Ντόναλντ Γουεστλέικ.
https://www.imdb.com/video/vi1542634521/?playlistId=tt0422015&ref_=tt_ov_vi

Δυο Ημέρες, Μια Νύχτα
Deux Jours, Une Nuit
Η Σαντρά, μια εργαζόμενη μητέρα με προβλήματα κατάθλιψης, έχει στη διάθεσή της ένα σαββατοκύριακο για να πείσει τους 16 συναδέλφους της να αλλάξουν γνώμη και να αποποιηθούν το μπόνους τους, όρο που έχει θέσει η εργοδοσία ώστε να μη χάσει τη δουλειά της εκείνη.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Ο/η είπε...