Σχεδιάγραμμα:
Κατερίνα Πόθου:
3ο Γυμνάσιο Λαμίας:
ΑΣΚΗΣΕΙΣ
Ελληνικός Πολιτισμός:
Κωνσταντίνα Σάιτ:
Πέρα από τις σημερινές πολιτικές της διαιρέσεις, η Μεσόγειος είναι τρεις πολιτισμικές κοινότητες, τρεις τεράστιοι και ανθεκτικοί πολιτισμοί, τρεις θεμελιώδεις τρόποι να σκέφτεται κανείς, να πιστεύει, να τρώει, να πίνει, να ζει… Αληθινά, τρία τέρατα πάντοτε έτοιμα να δείξουν τα δόντια τους, τρία πρόσωπα με ατέλειωτο πεπρωμένο, εκεί πάντα, τουλάχιστον από αιώνες και για αιώνες. Τα όρια των πολιτισμών παραβαίνουν τα όρια των κρατών, που είναι γι’ αυτούς σαν ρούχα παλιάτσου, και τόσο ελαφριά! Τρεις πολιτισμοί: πρώτα απ’ όλα η Δύση, ίσως θα ‘ταν καλύτερα να πούμε η χριστιανοσύνη, παλιά λέξη υπερβολικά φορτισμένη με νόημα. Ίσως θα ‘ταν καλύτερα να πούμε η Ρωμαιοσύνη: η Ρώμη ήταν και παραμένει το κέντρο του παλιού λατινικού και μετά καθολικού σύμπαντος… Το δεύτερο σύμπαν είναι το Ισλάμ… Σήμερα ο τρίτος πρωταγωνιστής δεν αποκαλύπτει αμέσως το πρόσωπό του. Είναι το ελληνικό σύμπαν, το ορθόδοξο σύμπαν. Τουλάχιστον όλη η σημερινή Χερσόνησος των Βαλκανίων, η Ρουμανία, η Βουλγαρία, η Γιουγκοσλαβία σχεδόν ολόκληρη, η ίδια η Ελλάδα, γεμάτη αναμνήσεις, όπου η αρχαία Ελλάς ανακαλείται και μοιάζει να ξαναζεί˙ και επιπλέον αναμφισβήτητα η τεράστια ορθόδοξη Ρωσία. Αλλά ποιο κέντρο να του αναγνωρίσει κανείς; Την Κωνσταντινούπολη, θα πείτε, τη δεύτερη Ρώμη, με την Αγία Σοφία στην καρδιά της. Αλλά η Κωνσταντινούπολη είναι από το 1453 η Ισταμπούλ, η πρωτεύουσα της Τουρκίας. Το τουρκικό Ισλάμ κράτησε ένα κομμάτι του από την Ευρώπη, αφού κατείχε ολόκληρη τη χερσόνησο των Βαλκανίων την εποχή του μεγαλείου του. Κάποιο άλλο κέντρο έπαιξε σίγουρα το ρόλο του, η Μόσχα, η Τρίτη Ρώμη… Αλλά και αυτή έπαψε να είναι ο ακτινοβόλος πόλος της ορθοδοξίας. Ο σημερινός ορθόδοξος κόσμος είναι άραγε ένας κόσμος χωρίς πατέρα;»
F.Braudel, Η Μεσόγειος, ο χώρος και η ιστορία, Αλεξάνδρεια, Αθήνα, 1990, σσ. 143-5
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Ο/η είπε...