Τρίτη, 25 Φεβρουαρίου 2014

6η Ενότητα Νεοελληνικής γλώσσας Β΄ γυμνασίου: ΠΑΡΑΚΟΛΟΥΘΩ, ΕΝΗΜΕΡΩΝΟΜΑΙ ΚΑΙ ΨΥΧΑΓΩΓΟΥΜΑΙ ΑΠΟ ΔΙΑΦΟΡΕΣ ΠΗΓΕΣ (ΜΜΕ, ΔΙΑΔΙΚΤΥΟ ΚΤΛ.).Θα μάθουμε για τις αντωνυμίες, κυρίως για τις προσωπικές. Θα γνωρίσουμε τις ετυμολογικές οικογένειες λέξεων.

A ΕΙΣΑΓΩΓΙΚΑ ΚΕΙΜΕΝΑ
Κείμενο 1 Αυτή η μαγική εικόνα
Η ΤΗΛΕΟΡΑΣΗ ΕΡΧΕΤΑΙ

Κείμενο 2 [Όταν η τηλεόραση «το παίζει» σοβαρή]
ΡΙΜΕΪΚ
Η ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΩΝ ΜΜΕ ΑΠΟ ΤΗΝ ΜΕΤΑΠΟΛΙΤΕΥΣΗ ΜΕΧΡΙ ΣΗΜΕΡΑ


http://www.hprt-archives.gr/V3/public/main/page-assetview.aspx?tid=36076&amp%3btsz=0


Η σειρά “ΑΝΘΡΩΠΟΙ ΚΑΙ ΤΗΛΕΟΡΑΣΗ” αποτελείται από εκπομπές που έχουν ως κύριο θέμα τους την τηλεόραση αλλά και γενικότερες κοινωνικές προεκτάσεις των Μέσων Μαζικής Επικοινωνίας στο σύγχρονο άνθρωπο. Στα πλαίσια της εκπομπής με τίτλο “Η ΤΗΛΕΟΠΤΙΚΗ ΕΚΔΟΧΗ ΤΗΣ ΕΝΗΜΕΡΩΣΗΣ” διερευνάται κατά πόσον η πληροφορία, η οποία προσφέρεται μέσα από την τηλεόραση, μπορεί να είναι αξιόπιστη και έγκυρη. Ο όγκος των πληροφοριών που λαμβάνουμε είναι τεράστιος και προσφέρεται χωρίς κόπο, σ’ αντίθεση με την έντυπη δημοσιογραφία, η οποία προσπαθεί να εκβαθύνει και να ερμηνεύσει τα γεγονότα. Σ’ αυτή την εκπομπή παρεμβάσεις κάνουν ο Διευθυντής Ελευθεροτυπίας ΣΕΡΑΦΕΙΜ ΦΥΝΤΑΝΙΔΗΣ, ο Διευθυντής LE MONDE diplomatique ΙΓΝΑΣΙΟ ΡΑΜΟΝΕ (IGNACIO RAMONET) και ο Καθηγητής Πανεπιστημίου ΑΘΗΝΩΝ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΤΣΟΥΚΑΛΑΣ.

Ας ακούσουμε ένα τραγουδάκι: Mass Media


Καλημέρα λοιπόν ακροατή κι ακροάτρια
είμ’ ο άλλος σταθμός μια φωνή με επάρκεια
δεν υπάρχω στην τύχη μα σου μοιάζω εγώ
σου χαιδεύω τ’ αυτιά κι είμαι πάντα εδώ.

Καλημέρα λοιπόν αναγνώστη μυστήριε

έχω νέα σκληρά στις σελίδες μου κύριε
φονικά και ληστείες και προφίλ συγγενών
είμαι θύτης και θύμα των δικών σου καημών.

Καλημέρα ξανά με κραυγές κι αποκόμματα

κι άμα είσαι καλός θα σου δείξω και πτώματα
να έχεις γνώμη για όλα θα ρωτάμε εμείς
ετοιμάζουμε γκάλοπ στον αέρα θα βγείς.

Καλησπέρα λοιπόν θεατή αθεράπευτε

μ’ ένα ζάπινγκ τρελό σε βουρλίζω βρε άθλιε
δίνω χρώμα και λάμψη στη φτωχή σου ζωή
καληνύχτα κοιμήσου ραντεβού το πρωί.

Γεια χαρά σου λοιπόν Ελληνάκι μου αδιάφορο

μ’ ένα φάλτσο ρεφρέν θα ξυπνήσεις και αύριο
μ’ ένα έρωτα άδειο με πυξίδα στραβή
σε παγίδα στημένη στη γνωστή συνταγή.

Κείμενο 3 [Ο μικρότερος εκδότης εφημερίδας]
http://cinedraseis.wordpress.com/tainies/%CE%BF-%CF%88%CF%8D%CE%BB%CE%BB%CE%BF%CF%82/

Τηλεόραση και Διαδίκτυο:
http://digitalschool.minedu.gov.gr/modules/ebook/show.php/DSGYM-A112/346/2309,8834/extras/activities/metaselida_07_eikona/metaselida_07_tileorasi_kai_diadiktuo.html

Βαγγέλης Ζαμάνης, «Η αβάσταχτη ελαφρότητα του facebook»




Β ΟΙ ΑΝΤΩΝΥΜΙΕΣ

Β1 Οι αντωνυμίες

εικόναΜαθαίνω για τη σημασία και το συντακτικό ρόλο των αντωνυμιών
  • Αντωνυμίες, όπως δείχνει και η ετυμολογία της λέξης, είναι οι λέξεις που χρησιμοποιούμε αντί για ονόματα (ουσιαστικά ή επίθετα).
  • Οι περισσότερες ανήκουν στα κλιτά μέρη του λόγου και λειτουργούν στην πρόταση όπως και τα ονόματα: είναι υποκείμενα, αντικείμενα, κατηγορούμενα, επιθετικοί προσδιορισμοί, γενικές προσδιοριστικές ή συνοδεύουν προθέσεις.
  • Έχουμε οχτώ είδη αντωνυμιών: προσωπικές (εμείς, το), κτητικές (δικά μας, μας), αυτοπαθείς (τον εαυτό μου), οριστικές (οι ίδιοι), δεικτικές (αυτό), αναφορικές (τα οποία, που), ερωτηματικές (ποιος),αόριστες (κάποιος).

B2 Οι προσωπικές αντωνυμίες
Μαθαίνω για τους δυνατούς και τους αδύνατους τύπουςτων προσωπικών αντωνυμιών

  • Οι δυνατοί τύποι των προσωπικών αντωνυμιών συνηθίζονται:
    α. Όταν βρίσκονται μόνοι τους στο λόγο: – Ποιον ρώτησες; – Εσένα.
    β. Όταν θέλουμε να τονίσουμε κάτι: Εσείς βλέπετε τηλεόραση;
    γ. Όταν θέλουμε να ξεχωρίσουμε κάτι από τα άλλα, να εκφράσουμε αντίθεση: Αυτοί οι καταραμένοι ξέρουν καλά ότι εμείς δεν το ξέρουμε. 
    δ. Συχνά όταν συνοδεύονται από προθέσεις: …τον Κόσμο έξω και γύρω από εμάς
    Διαφορετικά χρησιμοποιούμε τους αδύνατους τύπους που είναι και συχνότεροι.
  • Πολλές φορές ένα όνομα που ειπώθηκε ξαναλέγεται με τον αντίστοιχο αδύνατο τύπο της τριτοπρόσωπης προσωπικής αντωνυμίας. Σ' αυτή την περίπτωση η αντωνυμία λέγεται επαναληπτική: …αυτό το μέσο που οι ειδικοί το αποκαλούν… Όταν η αντωνυμία προαναγγέλλει κάτι που θα ειπωθεί αμέσως μετά, λέγεταιπροληπτικήΑπό τη στιγμή που το γνωρίζει αυτό ένας τηλεθεατής…


B3 Οι άλλες αντωνυμίες
Μαθαίνω για τις άλλες αντωνυμίες
  • Η αόριστη αντωνυμία ένας, μία, ένα αντικαθιστά ουσιαστικά και εμφανίζεται μόνη της στην πρόταση.
     π.χ. Ο ένας έπαιρνε τη συνέντευξη και ο άλλος τραβούσε φωτογραφίες.
    Δεν πρέπει να συγχέεται με το αόριστο άρθρο που συνοδεύει ουσιαστικά και με το αριθμητικό που αντιδιαστέλλει τη μονάδα με τα πολλά.
  • Η αναφορική αντωνυμία ο οποίος, η οποία, το οποίο συχνά αντικαθίσταται από το αναφορικό που. Όταν όμως συνοδεύει πρόθεση, δεν μπορεί να αντικατασταθεί. 
Γ ΕΤΥΜΟΛΟΓΙΚΕΣ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΕΣ ΛΕΞΕΩΝ

Κείμενο 6 [Πολίτικη κουζίνα]
http://www.konstantinoupoli.ekpaideusi.com/konstantinoupoli.html



Μαθαίνω για τις ετυμολογικές οικογένειες λέξεων

  • Οι λέξεις που σχηματίστηκαν από την ίδια απλή λέξη είτε με παραγωγή είτε με σύνθεση ανήκουν στην ίδια οικογένεια λέξεων και λέγονται συγγενικές.

Δ ΛΕΞΙΛΟΓΙΟ


Ε ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ ΠΑΡΑΓΩΓΗΣ ΛΟΓΟΥ

Κείμενο 8 [Στατιστικός πίνακας αναγνωστών εφημερίδων στην Ελλάδα]

 Διαθεματική εργασία
«Το γεγονός της εβδομάδας για τη χώρα μας»
  • Συζητήστε ποιο θεωρείτε το σημαντικότερο γεγονός και αιτιολογήστε την επιλογή σας. Στη συνέχεια να συνεργαστείτε για τη συγκέντρωση ενημερωτικού υλικού από διάφορες πηγές:
    1. Κείμενα (ρεπορτάζ, άρθρα) από τις ημερήσιες και εβδομαδιαίες εφημερίδες
    2. Σκίτσα και σατιρικά σχόλια από εφημερίδες ή περιοδικά (ένθετα σε εφημερίδες)
    3. Φωτογραφικό και άλλο οπτικοακουστικό υλικό από το διαδίκτυο
    4. Αποσπάσματα από τις τηλεοπτικές ειδήσεις ή εκπομπές
    5. Αποσπάσματα από ραδιοφωνικές εκπομπές.
  • Συγκρίνετε τον τρόπο παρουσίασης του γεγονότος και να επιλέξτε το μέσο που, κατά τη γνώμη σας, έχει τη μεγαλύτερη αξιοπιστία σήμερα.
Χρήσιμες ηλεκτρονικές διευθύνσεις
  1. Ηλεκτρονικές διευθύνσεις των ελληνικών εφημερίδων
    π.χ.www.enet.gr – ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ 
    www.kathimerini.gr – Η ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ
  2. Ηλεκτρονικές διευθύνσεις ξένων εφημερίδων
    π.χ. www.nytimes.com – New York Times 
    www.liberation.com – Liberation 
    ή από μηχανή αναζήτησης:
    www.onlinenewspapers.com
  3. Διεθνή ειδησεογραφικά πρακτορεία
    π.χ. www.ana.gr– Αθηναϊκό πρακτορείο ειδήσεων
    www.reuters.com – Πρακτορείο Ρόιτερς
  4. Ελληνικά και διεθνή τηλεοπτικά δίκτυα
    π.χ. www.ert.gr – ΕΡΤ
    π.χ.www.bbc.co.uk –BBC

Κριτήριο Αξιολόγησης Β΄ Γυμνασίου / 6η Ενότητα


και αξίες της τηλεόρασης, οικογένεια και σχολείο
http://users.sch.gr/symfo/sholio/ekthesi/b_likiu/b02.2009tv-ikogenia-sholio.htm

Στις ειδήσεις τα βλέπεις και τρως...

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Ο/η είπε...