- Θα μιλήσουμε και θα γράψουμε για προβλήματα της καθημερινής ζωής τα οποία μας απασχολούν όλους.
- Θα γνωρίσουμε σε κατάλληλα κείμενα τα είδη των επιρρηματικών προσδιορισμών. Θα κατανοήσουμε τους τρόπους παραγωγής επιρρημάτων.
- Θα μάθουμε να συνδέουμε τις προτάσεις και τις παραγράφους των κειμένων που γράφουμε με τις κατάλληλες συνδετικές λέξεις και φράσεις
- Θα ασκηθούμε στη σύνταξη ποικίλων κειμένων επιλέγοντας κάθε φορά το κατάλληλο επίπεδο ύφους.
A ΕΙΣΑΓΩΓΙΚΑ ΚΕΙΜΕΝΑ
http://digitalschool.minedu.gov.gr/modules/ebook/show.php/DSGYM-B110/244/1810,5820/
Κείμενο 1: Ρινοκερίτιδα
http://digitalschool.minedu.gov.gr/modules/ebook/show.php/DSGYM-B110/244/1810,5820/
Κείμενο 1: Ρινοκερίτιδα
- Το κείμενο αυτό είναι χρονογράφημα. Εντοπίστε τα χαρακτηριστικά του χρονογραφήματος, αφού πρώτα διαβάσετε γι' αυτό το είδος κειμένου στο σχολικό λεξικό λογοτεχνικών όρων.
Κείμενο 2:[Πρωταθλητές στα τροχαία ατυχήματα!]
Τα κυριότερα αίτια των τροχαίων ατυχημάτων – δυστυχημάτων:
- Η οδήγηση υπό την επήρεια οινοπνεύματος
- Η μη χρήση προστατευτικού κράνους
- Η απόσπαση προσοχής του οδηγού
- Η υπερβολική ταχύτητα
- Η παραβίαση της προτεραιότητας
- Η παραβίαση σήμανσης
- Η κίνηση στο αντίθετο ρεύμα
- Η απότομη και απερίσκεπτη διάσχιση οδοστρώματος
- Η μη οδήγηση στο άκρο δεξιό της οδού
- Η ολισθηρότητα του οδοστρώματος
«Οδηγώ με ασφάλεια» σημαίνει:
- Μαθαίνω και εφαρμόζω τον Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας
- Έχω διαρκώς τεταμένη την προσοχή μου στην οδήγηση και τον έλεγχο του οχήματος
- Όταν οδηγώ δεν έχω καταναλώσει οινοπνευματώδη ποτά
- Δεν παραβιάζω τα όρια ταχύτητας
- Φορώ πάντα ζώνη ασφαλείας
- Τοποθετώ τα παιδιά σε παιδικό κάθισμα στο πίσω μέρος του αυτοκινήτου και τους φορώ ζώνη ασφαλείας
- Σε περίπτωση που οδηγώ ή είμαι συνεπιβάτης σε μοτοσικλέτα φορώ πάντα κράνος
- Δεν κάνω αντικανονικά προσπεράσματα
- Δεν παραβιάζω τον κόκκινο σηματοδότη
- Σταματώ στο STOP και δίνω προτεραιότητα
- Δεν μιλώ στο κινητό όταν οδηγώ
- Δίνω προτεραιότητα στους πεζούς
- Σέβομαι τα σήματα και τις υποδείξεις των τροχονόμων.
Οι παραπάνω συμβουλές θα επαναλαμβάνονται διαρκώς με σκοπό να συμβάλλουν στην εμπέδωση της κυκλοφοριακής και οδικής κουλτούρας.
Κλιματική αλλαγή: το κλίμα είναι στο χέρι σου
Κείμενο 4 [Ας αποβάλουμε το άγχος από τη ζωή μας]
Νιώθουμε ενοχές, όταν χαλαρώνουμε; Νευρικοί, όταν δε βρισκόμαστε, διαρκώς, "εν δράσει"; Μένουμε άγρυπνοι, ανησυχώντας, για την αυριανή ημέρα; Αισθανόμαστε σφιγμένοι, ειδικά, στο σβέρκο μας; Είμαστε ανυπόμονοι, ευέξαπτοι και διακόπτουμε τους άλλους, όταν μιλούν;
- Δυσκολευόμαστε να συγκεντρωθούμε και μας απασχολούν πολλά πράγματα;
- Καπνίζουμε ή τρώμε περισσότερο, τελευταία;
- Τρώμε βιαστικά;
- Η ζωή μας φαίνεται γεμάτη κρίσεις και τσακωνόμαστε, συχνά;
- Δυσκολευόμαστε να πάρουμε αποφάσεις;
- Ενοχλούμαστε και απογοητευόμαστε, όταν οι άλλοι δεν κάνουν αυτό που θέλουμε;
- Νιώθουμε συχνά σφίξιμο στο στομάχι, το στόμα μας στεγνό, τις παλάμες μας ιδρωμένες; Την καρδιά μας να χτυπάει δυνατά;
Αν απαντήσαμε ΝΑΙ, σε μερικές, από τις παραπάνω ερωτήσεις, το άγχος μας βρίσκεται, μάλλον, σε αυξημένα επίπεδα. Κατά πάσα πιθανότητα, εργαζόμαστε πολύ, μας αρέσουν οι προκλήσεις και είμαστε φιλόδοξοι.
Τι είναι τελικά το άγχος;
Είναι υπερέκκριση ορμονών, που πλημμυρίζουν το αίμα μας, κάνουν την καρδιά μας να χτυπάει, πιο έντονα και την αναπνοή μας να γίνεται βαριά. Ταυτόχρονα, σφίγγονται οι μύες μας. Όλος ο οργανισμός μας είναι έτοιμος, για δράση. Το άγχος, σε φυσιολογικά επίπεδα, είναι απαραίτητο, γιατί μας κρατάει σε εγρήγορση. Όταν, όμως, είναι αυξημένο και το νιώθουμε, έντονα, σε μικρές καθημερινές καταστάσεις, όπως για παράδειγμα στο πρωινό μποτιλιάρισμα, τότε, αυτή η υπερέκκριση των ορμονών του άγχους μπορεί να ανεβάσει την πίεση του αίματος και να προκαλέσει βλάβες, σε όλο μας το σώμα και, βέβαια, στην καρδιά μας.
Είναι υπερέκκριση ορμονών, που πλημμυρίζουν το αίμα μας, κάνουν την καρδιά μας να χτυπάει, πιο έντονα και την αναπνοή μας να γίνεται βαριά. Ταυτόχρονα, σφίγγονται οι μύες μας. Όλος ο οργανισμός μας είναι έτοιμος, για δράση. Το άγχος, σε φυσιολογικά επίπεδα, είναι απαραίτητο, γιατί μας κρατάει σε εγρήγορση. Όταν, όμως, είναι αυξημένο και το νιώθουμε, έντονα, σε μικρές καθημερινές καταστάσεις, όπως για παράδειγμα στο πρωινό μποτιλιάρισμα, τότε, αυτή η υπερέκκριση των ορμονών του άγχους μπορεί να ανεβάσει την πίεση του αίματος και να προκαλέσει βλάβες, σε όλο μας το σώμα και, βέβαια, στην καρδιά μας.
Το άγχος, μαζί με την υψηλή πίεση του αίματος, το υπερβολικό βάρος, την κακή διατροφή, την έλλειψη άσκησης και το κάπνισμα είναι ένας από τους παράγοντες, που μπορούν να προκαλέσουν καρδιαγγειακές παθήσεις.
Αντιμετωπίζουμε το άγχος συνολικά
Ας ανακαλύψουμε ποιες καταστάσεις, στη ζωή μας, προκαλούν το μεγαλύτερο άγχος και ας προσπαθήσουμε να τις αντιμετωπίσουμε, θετικά. Όταν υπολογίζουμε το χρόνο, που χρειαζόμαστε, για να κάνουμε κάτι, ας φανούμε γενναιόδωροι! Ας δώσουμε λίγο περισσότερο χρόνο, στον εαυτό μας, ώστε να μη χρειάζεται να πιεστούμε. Ας μάθουμε να λέμε ΟΧΙ, σε ό,τι δε θέλουμε ή δεν προλαβαίνουμε να κάνουμε. Ας κάνουμε πολλά διαλείμματα, μέσα στην ημέρα, για να μπορέσουμε να σκεφτούμε τι κάνουμε και για να ηρεμήσουμε.
Ας ανακαλύψουμε ποιες καταστάσεις, στη ζωή μας, προκαλούν το μεγαλύτερο άγχος και ας προσπαθήσουμε να τις αντιμετωπίσουμε, θετικά. Όταν υπολογίζουμε το χρόνο, που χρειαζόμαστε, για να κάνουμε κάτι, ας φανούμε γενναιόδωροι! Ας δώσουμε λίγο περισσότερο χρόνο, στον εαυτό μας, ώστε να μη χρειάζεται να πιεστούμε. Ας μάθουμε να λέμε ΟΧΙ, σε ό,τι δε θέλουμε ή δεν προλαβαίνουμε να κάνουμε. Ας κάνουμε πολλά διαλείμματα, μέσα στην ημέρα, για να μπορέσουμε να σκεφτούμε τι κάνουμε και για να ηρεμήσουμε.
Ας βρούμε μια μορφή άσκησης, που μας ταιριάζει και ας της αφιερώσουμε λίγο χρόνο, καθημερινά, χωρίς, όμως, να κουραζόμαστε. Ας προσπαθήσουμε το βράδυ να ξεχάσουμε ό,τι μας απασχολεί και να κοιμηθούμε. Ούτως ή άλλως, δε μπορούμε να κάνουμε τίποτα εποικοδομητικό, μέχρι το επόμενο πρωί! Κι αν ένα βράδυ μείνουμε άυπνοι, ας μη μας απασχολεί. Όσο περισσότερο το σκεφτόμαστε, τόσο ενθαρρύνουμε την αϋπνία, να μας γίνει συνήθεια!
Άγχος και διατροφή
Η ώρα του γεύματος πρέπει να είναι ώρα χαλάρωσης και απόλαυσης. Τρώμε πάντα καθιστοί, χωρίς να διαβάζουμε, να γράφουμε ή να απασχολούμαστε, με άλλες δουλειές. Τρώμε, αργά, μασώντας καλά κάθε μπουκιά και φροντίζουμε τα γεύματά μας να είναι ισορροπημένα, με ποικιλία τροφών. Αποφεύγουμε τη ζάχαρη και τις τροφές που την περιέχουν, το αλάτι, τα έτοιμα γεύματα, το κόκκινο κρέας και τους πολλούς καφέδες. Προτιμούμε φρέσκα φρούτα και λαχανικά, κοτόπουλο, ψάρι, δημητριακά, ψωμί ολικής άλεσης, γαλακτοκομικά με χαμηλά λιπαρά, ελαιόλαδο και μαργαρίνη, με χαμηλά κεκορεσμένα.
Η ώρα του γεύματος πρέπει να είναι ώρα χαλάρωσης και απόλαυσης. Τρώμε πάντα καθιστοί, χωρίς να διαβάζουμε, να γράφουμε ή να απασχολούμαστε, με άλλες δουλειές. Τρώμε, αργά, μασώντας καλά κάθε μπουκιά και φροντίζουμε τα γεύματά μας να είναι ισορροπημένα, με ποικιλία τροφών. Αποφεύγουμε τη ζάχαρη και τις τροφές που την περιέχουν, το αλάτι, τα έτοιμα γεύματα, το κόκκινο κρέας και τους πολλούς καφέδες. Προτιμούμε φρέσκα φρούτα και λαχανικά, κοτόπουλο, ψάρι, δημητριακά, ψωμί ολικής άλεσης, γαλακτοκομικά με χαμηλά λιπαρά, ελαιόλαδο και μαργαρίνη, με χαμηλά κεκορεσμένα.
Ας περιορίσουμε την κατανάλωση αλκοόλ και ας πίνουμε 2 λίτρα νερό, κάθε μέρα.
Πηγή: FDA
Καταναλωτικά Βήματα - Τεύχος Απριλίου - Μαΐου 2004
Β ΤΑ ΕΙΔΗ ΤΩΝ ΕΠΙΡΡΗΜΑΤΙΚΩΝ ΠΡΟΣΔΙΟΡΙΣΜΩΝ
http://digitalschool.minedu.gov.gr/modules/ebook/show.php/DSGYM-B110/244/1810,5821/
Γ ΠΑΡΑΓΩΓΑ ΕΠΙΡΡΗΜΑΤΑ
Ε ΛΕΞΙΛΟΓΙΟ
ΣΤ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ ΠΑΡΑΓΩΓΗΣ ΛΟΓΟΥ
http://digitalschool.minedu.gov.gr/modules/ebook/show.php/DSGYM-B110/244/1810,5825/
Διαθεματική εργασία
«Εμείς οι μαθητές είμαστε ενεργοί πολίτες»
- Επιλέξτε ένα από τα παρακάτω προβλήματα της καθημερινής ζωής που σας αφορά: αξιοποίηση ελεύθερου χρόνου, άγχος εξετάσεων, ρύπανση του περιβάλλοντος.
- Χωρισμένοι σε ομάδες συλλέξτε υλικό:
1. Πώς δημιουργήθηκε το πρόβλημα – ποιες είναι οι συνέπειές του:
(Συλλογή υλικού από ειδήσεις του Τύπου και των άλλων Μ.Μ.Ε., από ανακοινώσεις επίσημων φορέων κτλ. και κατάταξή τους σε κατηγορίες).
2. Πώς αντιδρούν οι μαθητές – τι προτείνουν:
(Συλλογή φωτογραφικού υλικού, σύνταξη κειμένων διαμαρτυρίας κτλ.) - Παρουσιάστε αυτό το υλικό σε ειδική εκδήλωση του σχολείου σας, όπου θα καλέσετε εκπροσώπους της Τοπικής Αυτοδιοίκησης και άλλων φορέων καθώς και ειδικούς επιστήμονες να πάρουν θέση στο πρόβλημα που καταγράψατε καθώς και στις προτάσεις που θα παρουσιάσετε για την επίλυσή του. Φιλοτεχνήστε μία αφίσα για την εκδήλωση αυτή με τη συνεργασία του καθηγητή των Καλλιτεχνικών προβάλλοντας ένα μήνυμα, όπως στις αφίσες που ακολουθούν, ή αλλάζοντας το μήνυμα αυτών των αφισών.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Ο/η είπε...