Σάββατο, 1 Νοεμβρίου 2014

Νεοελληνική Γλώσσα (Α Γυμνασίου): 3η ενότητα. TAΞIΔI ΣTON KOΣMO THΣ ΦYΣHΣ

A EIΣAΓΩΓIKA KEIMENA ΠEPIΓPAΦH

Kείμενο 1 [Aς γνωρίσουμε τη Σαλαμίνα]
http://www.visitgreece.gr/el/home

ΙΣΤΟΡΙΑ Α΄ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ
Η ναυμαχία της Σαλαμίνας
http://digitalschool.minedu.gov.gr/modules/ebook/show.php/DSGYM-A105/29/158,916/


A EIΣAΓΩΓIKA KEIMENA AΦHΓHΣH
Kείμενο 2   Iστορία μιας φώκιας

ΚΕΙΜΕΝΑ ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑΣ Α'  ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ
Ενότητα 13: Οι φίλοι μας τα ζώα


A EIΣAΓΩΓIKA KEIMENA EΠIXEIPHMATOΛOΓIA

Kείμενο 3 Aνανεώσιμοι φυσικοί και ενεργειακοί πόροι

ΟΙΚΙΑΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ Β΄ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ

6. ΟΙΚΟΛΟΓΙΑ ΚΑΙ ΚΑΤΟΙΚΙΑ
6.2 Φυσικοί πόροι και ενεργειακή κατάσταση

Γεωλογία - Γεωγραφία (Α Γυμνασίου)
ΦΥΣΙΚΟΙ ΠΟΡΟΙ

ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ ΚΑΙ ΚΛΙΜΑΤΙΚΗΣ ΑΛΛΑΓΗΣ
http://www.ypeka.gr/



ΠEPIΓPAΦH B

B1   Στοιχεία περιγραφής


Oι πρώτες μου γνώσεις για την περιγραφή

  •  Mε τον όρο περιγραφή εννοούμε την αναπαράσταση μέσα από τον λόγο χώρων, προσώπων, αντικειμένων, φαινομένων κτλ.
  •  Όπως φάνηκε από όσα είδαμε παραπάνω:
    •  Η περιγραφή ως είδος κειμένου συνδέεται κυρίως με τον ΧΩΡO.
    •  Ακολουθεί πορεία από το γενικό στο ειδικό, από γενικές εικόνες σε λεπτομερειακές.
    •  Το σημείο περιγραφής μπορεί να είναι σταθερό, όταν ο συγγραφέας μένει ακίνητος και από εκεί περιγράφει τον χώρο, ή μπορεί να κινείται μέσα στον χώρο.
    •  Η γλώσσα της περιγραφής χαρακτηρίζεται από σαφήνεια, ακρίβεια, ζωντάνια και παραστατικότητα.

B2   Eίδη περιγραφής

Kείμενο 4 [Πάνω από τη Mυτιλήνη]
http://ebooks.edu.gr/modules/ebook/show.php/DSGYM-A112/346/2305,8802/extras/images/en_3_Lesvos_wikimedia_commons.jpg

Ενότητα: «Ταξιδιωτικά κείμενα» [πηγή: Κείμενα Νεοελληνικής Λογοτεχνίας Α΄ Γυμνασίου]

Kείμενο 6 [Ένα από τα ωραιότερα ψηφιδωτά]
http://www.theacropolismuseum.gr/el/content/o-ekatompedos


Γ1   Στοιχεία αφήγησης


Oι πρώτες μου γνώσεις για την αφήγηση

  •  Mε τον όρο αφήγηση εννοούμε την προφορική ή γραπτή παρουσίαση ενός γεγονότος ή μιας σειράς γεγονότων, πραγματικών ή φανταστικών.
  •  Από όσα είδαμε, λοιπόν, παραπάνω συμπεραίνουμε ότι:
    •  Η αφήγηση οργανώνεται με άξονα τον χρόνο, αλλά οι καταστάσεις συνδέονται αιτιολογικά μεταξύ τους.
    •  Η αφήγηση ακολουθεί τη δομή που δίνεται στο παρακάτω σχήμα:
      Α. Πληροφορίες για τους ήρωες, τον χώρο, τον χρόνο και την κατάσταση από την οποία ξεκινά η αφήγηση
      Β. Η εξέλιξη της αφήγησης και η έκβασή της
      Γ. Η λύση: η κρίση του αφηγητή για το νόημα της ιστορίας.
    •  Κύριος χρόνος της αφήγησης είναι ο αόριστος, αλλά χρησιμοποιείται και ο παρατατικός.
    •  Κύριο γνώρισμα της αφήγησης είναι οι συνδετικές λέξεις ή φράσεις που δείχνουν τη χρονική σειρά των γεγονότων και την αιτιολογική σχέση μεταξύ τους.


Mαθαίνω για την περίληψη

  •  Η περίληψη είναι ένα σύντομο κείμενο το οποίο συμπυκνώνει το βασικό περιεχόμενο ενός μεγαλύτερου κειμένου και μας πληροφορεί γι' αυτό.
  •  Η περίληψη μπορεί να λάβει πολλές μορφές: μπορεί να είναι ο τίτλος ενός κειμένου ή μιας παραγράφου, όπως επίσης και η σύντομη απόδοση του περιεχομένου ενός βιβλίου. Εξάλλου, συναντάμε τον περιληπτικό λόγο καθημερινά σε τίτλους ειδήσεων, διαφημίσεις, αγγελίες κτλ.
  •  Σ' αυτή την ενότητα θα μάθουμε τα βασικά βήματα για την περίληψη, τα οποία είναι:
    1. Η προσεκτική ανάγνωση του αρχικού κειμένου.
    2. O εντοπισμός του κεντρικού θέματος (θεματικού κέντρου) του κειμένου.
    3. Η μελέτη της δομής των παραγράφων του κειμένου και η υπογράμμιση των βασικών λέξεων.
    4. Η γραφή σύντομων πλαγιότιτλων σε κάθε παράγραφο.
    5. Η γραφή της περίληψης με ιδιαίτερη προσοχή:
      – να ξεκινά είτε με αναφορά στο κείμενο/συγγραφέα είτε απευθείας·
      – να αξιοποιεί με προσοχή τις απαραίτητες συνδετικές λέξεις·
      – να περιέχει την κύρια θέση και τις βασικές ιδέες του κειμένου·
      – να έχει πληροφοριακό ύφος και να μη σχολιάζει το κείμενο·
      – να μην υπερβαίνει τον αριθμό λέξεων που έχει οριστεί.


Γ2   Eίδη αφήγησης
Kείμενο 8
Δεν είχε καν το λόγο του τελειώσει κι έπεσε μέγα κύμα πάνω του σαρωτικό που ταρακούνησε και τη σχεδία.
Βρέθηκε ξαφνικά μακριά της, του ξέφυγε απ' το χέρι το  τιμόνι.
Η θυμωμένη θύελλα με τους μεικτούς ανέμους σύντριψε το  κατάρτι,
πανί κι αντένα σφενδονίστηκαν πέρα στο πέλαγο.
Κι έμεινε αυτός ώρα πολλή μέσα στη δίνη,
κεφάλι δεν μπορούσε να σηκώσει
μπρος στην ορμή των φοβερών κυμάτων. Τον βάρυναν  ακόμα
και τα ρούχα, αυτά που η θεία Καλυψώ τού είχε φορέσει. Κάποια στιγμή ωστόσο ανάβλεψε, φτύνει από το στόμα του  πικρή την άρμη
– σαν χείμαρρος κελάρυσε καθώς του βγαίνει απ' το κεφάλι. Όμως και τη σχεδία του θυμάται κι ας είχε πια αποκάμει. Βρήκε ξανά τη δύναμη κι αρπάζεται
μέσα απ' τα κύματα επάνω της και, καθισμένος τώρα
εκεί στη μέση, δοκίμαζε πώς να ξεφύγει το τέλος του  θανάτου.
Oμήρου Οδύσσεια, ραψωδία ε, στ. 313-326, μτφρ. Δ. N. Mαρωνίτης, OEΔB, 2001

Δ EΠIXEIPHMATOΛOΓIA

Δ1   Στοιχεία του επιχειρήματος και μελέτη επιχειρημάτων

Oι πρώτες μου γνώσεις για το επιχείρημα

  •  Σε μια συζήτηση ή σε ένα κείμενο, για να υποστηρίξουμε τις θέσεις μας ή για να αντικρούσουμε τις θέσεις άλλων, χρησιμοποιούμε επιχειρήματα. H χρήση επιχειρημάτων μάς βοηθάει να κατανοήσουμε ποιες θέσεις είναι ορθότερες ή πιο σημαντικές από άλλες και κυρίως να πείσουμε τους άλλους για την ορθότητα των θέσεών μας.
  •  Ξεκινήσαμε με είδη απλών επιχειρημάτων, όπως τα επιχειρήματα διά μέσου παραδειγμάτων και τα επιχειρήματα με αιτίες, που είναι συνηθισμένα τόσο στις καθημερινές συζητήσεις όσο και στα «επίσημα» κείμενα, ιδιαίτερα στον χώρο των κοινωνικών και φυσικών επιστημών, όπου ανήκει το κείμενο που μελετήσαμε εδώ.

Kείμενο 9 [Πώς μπορείτε να αγοράζετε τη γη;]

Επισκέπτεστε ένα κατάστημα τροφίμων για να αγοράσετε αναψυκτικά και νερό. Ο πωλητής σάς δίνει τα προϊόντα σε πλαστικά κουτιά ή αλουμινένια. Εξηγήστε του γιατί προτιμάτε τις επιστρεφόμενες συσκευασίες από αυτές της μιας χρήσης. • Mπορείτε, αν θέλετε, να υποδυθεί κάποιος από εσάς τον ρόλο του πωλητή κι ένας άλλος τον ρόλο του αγοραστή.


ΔΕΙΤΕ ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΤΗΛΕΟΡΑΣΗ:
ΑΝΑΚΥΚΛΩΣΗ:
Ε ΠOΛYTPOΠIKOTHTA
  Πολυτροπικό κείμενο (συνδυάζει εικόνα και λόγο)
ΕικόναKείμενο 12 [Ένας λύκος… στον υπολογιστή σας]
Εικόνα


Oι πρώτες μου γνώσεις για την πολυτροπικότητα
Όπως είδαμε στην πρώτη ενότητα, στην εποχή μας υπάρχουν πολλά κείμενα που συνοδεύονται από εικόνες, χωρίς τις οποίες δεν έχουν νόημα μερικές φορές ή δε μεταφέρουν αποτελεσματικά το μήνυμά τους. Η εικόνα, δηλαδή, συχνά συμπληρώνει το νόημα των λέξεων (ιδιαίτερα όταν το κείμενο μας δίνει πληροφορίες) ή ενισχύει το μήνυμα που επιδιώκει να μεταφέρει το κείμενο (συνήθως σε διαφημίσεις ή αφίσες ευαισθητοποίησης σε κοινωνικά ζητήματα) ή κάνει απλώς πιο ελκυστικό το κείμενο. Υπάρχει βέβαια και η περίπτωση οι λέξεις να επεξηγούν απλώς την εικόνα, οπότε η εικόνα παίζει τον κύριο ρόλο, ενώ το κείμενο τον βοηθητικό.





















































Διαθεματική εργασία Εικόνα
«Ήσυχες γραφικές παραλίες ή πολυσύχναστα τουριστικά θέρετρα;»
  •  Από περιοδικά, εφημερίδες, τουριστικούς οδηγούς, λογοτεχνικά έργα, εγκυκλοπαίδειες, το διαδίκτυο, σχολικά βιβλία Iστορίας και Γεωγραφίας, βρείτε κείμενα και εικόνες, φωτογραφίες και σκίτσα που να αφορούν ήσυχες παραλίες από τη μια και παραθαλάσσια μέρη με μεγάλη τουριστική κίνηση από την άλλη. Xωριστείτε σε ομάδες.
    1η ομάδα: Οργανώστε το υλικό που θα βρείτε, βάλτε τίτλους, προσθέστε σχόλια στις εικόνες, γράψτε τις δικές σας περιγραφές στα τοπία και φτιάξτε ένα πόστερ / μία αφίσα για την τάξη σας.
    2η ομάδα: Γράψτε ένα κείμενο 2-3 παραγράφων με επιχειρήματα υπέρ των διακοπών σε ήσυχες γραφικές παραλίες και ένα άλλο υπέρ των διακοπών σε πολυσύχναστα τουριστικά θέρετρα.
     Στη συνέχεια αξιολογήστε τα κείμενα αυτά, διαλέξτε τα δύο πιο αποτελεσματικά, με βάση κριτήρια τα οποία θα συμφωνήσετε με τον καθηγητή σας, και προσθέστε τα στην αφίσα.
    3η ομάδα: Ρωτήστε 100 ανθρώπους από το σχολικό, το οικογενειακό και το ευρύτερο κοινωνικό σας περιβάλλον αν προτιμούν διακοπές σε μια ήσυχη γραφική παραλία ή σε ένα πολυσύχναστο τουριστικό θέρετρο. Αποδώστε το αποτέλεσμα σχηματικά είτε με ένα ραβδόγραμμα είτε με μία πίτα είτε με οποιαδήποτε άλλη μαθηματική παράσταση θέλετε, αξιοποιώντας γνώσεις και υλικό από το μάθημα της Πληροφορικής. Εξηγήστε με ένα σύντομο συνοδευτικό κείμενο τι παρουσιάζει η παράσταση που θα φτιάξετε και προσθέστε τη στην αφίσα.


AΣ ΘYMHΘOYME TI MAΘAME Σ' AYTH THN ENOTHTA 
http://ebooks.edu.gr/modules/ebook/show.php/DSGYM-A112/346/2305,8805/extras/activities/metaselida_03_afigisi_perigrafi_epixirimata/metaselida_afigisi_perigrafi_epixeirimata.html


 Yπάρχουν τρία είδη κειμένου:
α. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
β. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
γ. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
 H περιγραφή συνδέεται με τον . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
 Σε ένα κείμενο μπορεί να περιγραφεί
ένα τοπίο
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
  •  H αφήγηση συνδέεται με τον . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . και χαρακτηριστικό της γνώρισμα είναι η χρήση λέξεων ή φράσεων που δείχνουν . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
  •   . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
  •  Kείμενα επιχειρημάτων χρησιμοποιούμε για να. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
  •   . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
  •  Πολυτροπικά ονομάζονται τα κείμενα που συνδυάζουν . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
  •   . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
  •  Mε την περίληψη . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . το βασικό περιεχόμενο ενός κειμένου.
  •  Για να γράψουμε την περίληψη ενός κειμένου: (βάλτε στη σωστή σειρά τα βήματα που ακολουθούμε)α. υπογραμμίζουμε τις βασικές λέξεις κάθε παραγράφου,
    β. εντοπίζουμε το κεντρικό θέμα του κειμένου,
    γ. γράφουμε την περίληψη,γράφουμε πλαγιότιτλους σε κάθε παράγραφο,
    ε. διαβάζουμε προσεκτικά το κείμενο.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Ο/η είπε...