Σελίδες

Τρίτη 13 Σεπτεμβρίου 2022

Νεοελληνική Γλώσσα Β΄ γυμνασίου: 1η ενότητα: ΑΠΟ ΤΟΝ ΤΟΠΟ ΜΟΥ Σ’ ΟΛΗ ΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ.

Δείτε σχετικά:



Δείτε σχετικές φωτογραφίες της πανέμορφης Καστοριάς


Α. ΕΙΣΑΓΩΓΙΚΑ ΚΕΙΜΕΝΑ

Χρησιμοποιήστε τις εφαρμογές του εμπλουτισμένου βιβλίου:
Κείμενο 1: Στις δύσκολες περιοχές του δάσους. Τα μονοπάτια της ομορφιάς - Το δάσος της Δαδιάς
Εκπαιδευτική Τηλεόραση

Κείμενο 2: Η μουσική γλώσσα του Ομήρου
Οι τόποι των μύθων: Οδυσσέας, ο τελευταίος ήρωας
https://archive.ert.gr/33143/

Κείμενο 3: Φιλοξενία
http://el.wikipedia.org/wiki/%CE%A6%CE%B9%CE%BB%CE%BF%CE%BE%CE%B5%CE%BD%CE%AF%CE%B1 

Κείμενο 4: [Προγραμματίζοντας ένα ταξίδι:
Αστυπάλαια]
Γ. Ρίτσου, "Ο τόπος μας
"

Β. ΤΟ ΥΠΟΚΕΙΜΕΝΟ
http://ebooks.edu.gr/ebooks/v/html/8547/2334/Grammatiki-Neas-Ellinikis-Glossas_A-B-G-Gymnasiou_html-apli/index_D_01.html

B1 Οι μορφές του υποκειμένου


Μαθαίνω για το υποκείμενο
  • Το υποκείμενο μπορεί να είναι ουσιαστικό, αντωνυμία ή οποιαδήποτε άλλη λέξη (επίθετο, μετοχή, άκλιτη λέξη κτλ.) ή πρόταση, με άρθρο ή χωρίς άρθρο.
  • Το υποκείμενο παραλείπεται συχνά όταν είναι: α΄ ή β΄ πρόσωπο (και δε δίνεται έμφαση σε αυτό). Στο γ΄ πρόσωπο συνήθως παραλείπεται:
     όταν εννοείται εύκολα από τα συμφραζόμενα,
     όταν είναι μια γενική έννοια (π.χ. οι άνθρωποι),
     όταν μόνο ένα υποκείμενο μπορεί να εννοηθεί (π.χ. στις αρχές του 20ού αιώνα εφηύραν το τηλέφωνο, τον ασύρματο, τον κινηματογράφο, υποκείμενο: οι εφευρέτες)
     όταν το ρήμα δείχνει κάποιο φυσικό φαινόμενο.
  • Τα απρόσωπα ρήματα και οι απρόσωπες εκφράσεις έχουν ως υποκείμενο μια ολόκληρη πρόταση (με το ότι  ή με το να).
Δείτε τη Θεωρία, Ασκήσεις και σχετικά βίντεο




Β2 Συμφωνία υποκειμένου – ρήματος

Μαθαίνω ότι:
  • Το ρήμα συμφωνεί με το υποκείμενό του σε πρόσωπο και αριθμό.
  • Όταν υπάρχουν περισσότερα από ένα υποκείμενα, το ρήμα μπαίνει σε πληθυντικό αριθμό και στο επικρατέστερο πρόσωπο (το α΄ είναι επικρατέστερο του β΄και το β΄ του γ΄).

Γ ΠΑΡΑΓΩΓΗ ΜΕ ΑΧΩΡΙΣΤΑ ΜΟΡΙΑ
για τη σημασία των αχώριστων μορίων δείτε εδώ:

http://paterolakas.blogspot.gr/2010/10/blog-post_02.html

Οι πρώτες μου γνώσεις για τα αχώριστα μόρια
  • Ορισμένες λέξεις που δε στέκονται μόνες τους στο λόγο, αλλά χρησιμοποιούνται για την παραγωγή λέξεων, ονομάζονται αχώριστα μόρια.

ΑΣΚΗΣΗ

Δείτε το βιντεάκι από την Εκπαιδευτική Τηλεόραση: 
Περιπέτειες στο πάρκο - Ο ξεμαλλιασμένος κλόουν-Σύνθεση με αχώριστα μόρια
 


Δ ΤΡΟΠΟΙ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΠΑΡΑΓΡΑΦΟΥ

Δ1 Τρόποι ανάπτυξης παραγράφου
Θυμάμαι για την παράγραφο
  • Στο βιβλίο της Α΄ τάξης μάθαμε τι είναι η παράγραφος, ποια είναι τα βασικά (δομικά) της μέρη (θεματική πρόταση, λεπτομέρειες, κατακλείδα) και με ποιους τρόπους συνδέουμε τις προτάσεις στο εσωτερικό μιας παραγράφου. Ενώ τα γνωρίζουμε όλα αυτά, διαπιστώνουμε ότι αρκετές φορές οι παράγραφοι στα κείμενά μας είναι πολύ σύντομες, παρότι το υλικό που έχουμε να αξιοποιήσουμε είναι αρκετό. Το πρόβλημα αυτό οφείλεται κυρίως στον τρόπο με τον οποίο αναπτύσσουμε/παρουσιάζουμε τις λεπτομέρειες της παραγράφου

 Μαθαίνω ότι:
  • Ένας πρώτος βασικός τρόπος ανάπτυξης των λεπτομερειών μιας παραγράφου είναι η παρουσίαση στοιχείων-παραδειγμάτων από την Ιστορία ή και από τη σύγχρονη κοινωνική-καθημερινή μας ζωή.
Δ2 Άλλοι τρόποι ανάπτυξης παραγράφου

α. Τρόπος ανάπτυξης παραγράφου με παραδείγματα από την Ιστορία ή από τη σύγχρονη καθημερινή ζωή

   
β. Σύγκριση - Αντίθεση
(Συγκρίνουμε δύο πράγματα, καταστάσεις κτλ. παρουσιάζοντας με τη σειρά τις ομοιότητες και τις διαφορές τους).


γ. Διαίρεση (Παρουσιάζουμε μια έννοια, απαριθμώντας τα μέρη της, δηλαδή διαιρώντας την).

δ. Αιτιολόγηση (Στηρίζουμε μια θέση- προταση με αποδείξεις κι επιχειρήματα)

ε. Ορισμός (Ορίζουμε μια έννοια, εντάσσοντάς την στην κατηγορία στην οποία ανήκει και παρουσιάζοντας τις διαφορές της από τις άλλες που ανήκουν στην ίδια κατηγορία).

στ. Συνδυσμός τρόπων ανάπτυξης (Στις περισσότερες παραγράφους που γράφουμε ή συναντάμε σε διάφορα κείμενα χρησιμοποιούνται περισσότεροι από ένας τρόποι ανάπτυξης).

Μαθαίνω ότι:
  • Οι λεπτομέρειες μιας παραγράφου είναι δυνατόν να αναλυθούν με διάφορους τρόπους, όπως: α) συγκρίνοντας δύο όμοιες ή διαφορετικές συνήθως καταστάσεις, έννοιες, πρόσωπα κτλ., β) χρησιμοποιώντας επιχειρήματα και άλλες αποδείξεις για να αιτιολογήσουμε μια θέση-άποψη, γ) διαιρώντας μια έννοια σε μικρότερα μέρη για να την παρουσιάσουμε καλύτερα, δ) προσπαθώντας να ορίσουμε/παρουσιάσουμε το περιεχόμενο μιας έννοιας τονίζοντας τη βασική της διαφορά από άλλες ομοειδείς. Βέβαια, στις περισσότερες παραγράφους που γράφουμε ή συναντάμε σε διάφορα κείμενα χρησιμοποιούνται περισσότεροι από ένας τρόποι ανάπτυξης, οπότε μιλάμε για συνδυασμό τρόπων-μεθόδων ανάπτυξης μιας παραγράφου (κείμ. 11).

ΔΕΙΤΕ ΤΟ ΔΙΑΔΡΑΣΤΙΚΟ ΒΙΝΤΟ ΤΗΣ Κωνσταντίνας Σάιτ
  • ΑΣΚΗΣΕΙΣ ΕΔΩ:


Ε ΛΕΞΙΛΟΓΙΟ


ΣΤ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ ΠΑΡΑΓΩΓΗΣ ΛΟΓΟΥ


http://ebooks.edu.gr/ebooks/v/html/8547/2298/Neoelliniki-Glossa_B-Gymnasiou_html-empl/extras/activities/index_01_metaselida/metaselida_perigrafi_kai_sugkrisi.html

ΑΣ ΘΥΜΗΘΟΥΜΕ ΤΙ ΜΑΘΑΜΕ Σ' ΑΥΤΗ ΤΗΝ ΕΝΟΤΗΤΑ
  • Το υποκείμενο μπορεί να έχει τις μορφές: ……………………, ……………………, ……………………, ή ……………………
  • Παραλείπεται συνήθως όταν είναι ……… ή ……… πρόσωπο.
  • Το υποκείμενο συμφωνεί με το ρήμα σε …………………… και ……………………
  • Να βρείτε το αχώριστο μόριο των λέξεων:
    διασχίζω:…… ημιδιατροφή:…… συνένωση:…… υπόστεγο:……
  • Ένας συνηθισμένος τρόπος ανάπτυξης παραγράφου είναι η παρουσίαση…………………… - …………………… από την Ιστορία ή από την καθημερινή μας ζωή.
  • Άλλοι τρόποι είναι με …………………… - ……………………, ………………… και …………………… . Μερικές φορές αναπτύσσουμε την παράγραφο μας με ……………………… κάποιων από τους παραπάνω τρόπους.


ΤΕΤΡΑΔΙΟ ΕΡΓΑΣΙΩΝ

Συμπληρώστε με ε ή αι τις καταλήξεις των ρημάτων στα παρακάτω αποσπάσματα, προσέχοντας κάθε φορά ποιο είναι το υποκείμενο:

 α. Έτσι είναι. Έχει δίκιο ο Νικόλας. Αλλά, καλού κακού, ας βάλουμ... και κανένα σημάδι, για να βρούμ... εύκολα τον δρόμο της επιστροφής, χωρίς να χρειαστεί να παίξουμ... τους Ινδιάνους, χαμογέλασα. (Bιβλίο του Μαθητή, κείμ. 1)
β. Ξανθές τουρίστριες που βρήκαν τον τρόπο για δωρεάν ή και κερδοφόρες διακοπές σάς σερβίρουν μη ελληνικά ποτά ενώ εσείς απολαμβάνετ... ξένη μουσική παρέα με δεκάδες άλλους ξένους. (Bιβλίο του Μαθητή, κείμ. 3)
γ. Τα Ζαγοροχώρια της Ηπείρου βρίσκοντ... στην ορεινή περιοχή της Βόρειας Πίνδου και στην έκταση που ορίζετ... μεταξύ των πόλεων Ιωάννινα, Κόνιτσα και Μέτσοβο. Αποτελούντ... από συνολικά 46 χωριά τα οποία είναι κτισμένα με τρόπο που νομίζεις ότι είναι ένα με το τοπίο. Η ιδιαίτερη παραδοσιακή αρχιτεκτονική στηρίζετ... στην πέτρα και τα κτίσματα είναι διώροφα ή τριώροφα με χαρακτηριστικές σκεπές από σκουρόχρωμη πλάκα. Τα δρομάκια είναι επίσης πλακόστρωτα από την ίδια πέτρα και τα εντυπωσιακά αρχοντικά κάνουν σαφές από την πρώτη στιγμή ότι η περιοχή γνώρισ... κάποτε εποχές μεγάλης ακμής.
http://www.mfa.gr/
(ανύπαρκτη σελίδα)
Πότε οι καταλήξεις -με, -σε, -τε των ρημάτων γράφονται με ε και πότε με αι;

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Ο/η είπε...