Τετάρτη, 11 Σεπτεμβρίου 2013

Νεοελληνική Γλώσσα Β΄ γυμνασίου: 1η ενότητα: ΑΠΟ ΤΟΝ ΤΟΠΟ ΜΟΥ Σ’ ΟΛΗ ΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ.



Α. ΕΙΣΑΓΩΓΙΚΑ ΚΕΙΜΕΝΑ
http://digitalschool.minedu.gov.gr/modules/ebook/show.php/DSGYM-B110/244/1804,5781/
Χρησιμοποιήστε τις εφαρμογές του εμπλουτισμένου βιβλίου:


Κείμενο 1: Στις δύσκολες περιοχές του δάσουςΤα μονοπάτια της ομορφιάς - Το δάσος της Δαδιάς
Εκπαιδευτική Τηλεόραση
http://digitalschool.minedu.gov.gr/modules/ebook/show.php/DSDIM-E100/533/3525,14482/extras/ged38_dadia/index.html
Κείμενο 2: Η μουσική γλώσσα του Ομήρου
Οι τόποι των μύθων: Οδυσσέας, ο τελευταίος ήρωας
http://www.ert-archives.gr/V3/public/main/page-assetview.aspx?tid=33143&autostart=0 
Κείμενο 3: Φιλοξενία
http://el.wikipedia.org/wiki/%CE%A6%CE%B9%CE%BB%CE%BF%CE%BE%CE%B5%CE%BD%CE%AF%CE%B1 

Κείμενο 4: [Προγραμματίζοντας ένα ταξίδι:
Αστυπάλαια]
Γ. Ρίτσου, "Ο τόπος μας"
http://digitalschool.minedu.gov.gr/modules/ebook/show.php/DSDIM-E111/322/2157,7820/extras/texts/index01_02_parallilo_ritsos.html

Β. ΤΟ ΥΠΟΚΕΙΜΕΝΟ
http://digitalschool.minedu.gov.gr/modules/ebook/show.php/DSGYM-B110/244/1804,5782/ 


B1 Οι μορφές του υποκειμένου


Μαθαίνω για το υποκείμενο
  • Το υποκείμενο μπορεί να είναι ουσιαστικό, αντωνυμία ή οποιαδήποτε άλλη λέξη (επίθετο, μετοχή, άκλιτη λέξη κτλ.) ή πρόταση, με άρθρο ή χωρίς άρθρο.
  • Το υποκείμενο παραλείπεται συχνά όταν είναι: α΄ ή β΄ πρόσωπο (και δε δίνεται έμφαση σε αυτό). Στο γ΄ πρόσωπο συνήθως παραλείπεται:
     όταν εννοείται εύκολα από τα συμφραζόμενα,
     όταν είναι μια γενική έννοια (π.χ. οι άνθρωποι),
     όταν μόνο ένα υποκείμενο μπορεί να εννοηθεί (π.χ. στις αρχές του 20ού αιώνα εφηύραν το τηλέφωνο, τον ασύρματο, τον κινηματογράφο, υποκείμενο: οι εφευρέτες)
     όταν το ρήμα δείχνει κάποιο φυσικό φαινόμενο.
  • Τα απρόσωπα ρήματα και οι απρόσωπες εκφράσεις έχουν ως υποκείμενο μια ολόκληρη πρόταση (με το ότι  ή με το να).
Β2 Συμφωνία υποκειμένου – ρήματος

Μαθαίνω ότι:
  • Το ρήμα συμφωνεί με το υποκείμενό του σε πρόσωπο και αριθμό.
  • Όταν υπάρχουν περισσότερα από ένα υποκείμενα, το ρήμα μπαίνει σε πληθυντικό αριθμό και στο επικρατέστερο πρόσωπο (το α΄ είναι επικρατέστερο του β΄και το β΄ του γ΄).

Γ ΠΑΡΑΓΩΓΗ ΜΕ ΑΧΩΡΙΣΤΑ ΜΟΡΙΑ
για τη σημασία των αχώριστων μορίων δείτε εδώ:

http://paterolakas.blogspot.gr/2010/10/blog-post_02.html
Οι πρώτες μου γνώσεις για τα αχώριστα μόρια
  • Ορισμένες λέξεις που δε στέκονται μόνες τους στο λόγο, αλλά χρησιμοποιούνται για την παραγωγή λέξεων, ονομάζονται αχώριστα μόρια.

εικόνα
Δείτε το βιντεάκι από την Εκπαιδευτική Τηλεόραση: Περιπέτειες στο πάρκο - Ο ξεμαλλιασμένος κλόουν-Σύνθεση με αχώριστα μόρια
 


Δ ΤΡΟΠΟΙ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΠΑΡΑΓΡΑΦΟΥ

Δ1 Τρόποι ανάπτυξης παραγράφου
εικόναΘυμάμαι για την παράγραφο
  • Στο βιβλίο της Α΄ τάξης μάθαμε τι είναι η παράγραφος, ποια είναι τα βασικά (δομικά) της μέρη (θεματική πρόταση, λεπτομέρειες, κατακλείδα) και με ποιους τρόπους συνδέουμε τις προτάσεις στο εσωτερικό μιας παραγράφου. Ενώ τα γνωρίζουμε όλα αυτά, διαπιστώνουμε ότι αρκετές φορές οι παράγραφοι στα κείμενά μας είναι πολύ σύντομες, παρότι το υλικό που έχουμε να αξιοποιήσουμε είναι αρκετό. Το πρόβλημα αυτό οφείλεται κυρίως στον τρόπο με τον οποίο αναπτύσσουμε/παρουσιάζουμε τις λεπτομέρειες της παραγράφου

 Μαθαίνω ότι:
  • Ένας πρώτος βασικός τρόπος ανάπτυξης των λεπτομερειών μιας παραγράφου είναι η παρουσίαση στοιχείων-παραδειγμάτων από την Ιστορία ή και από τη σύγχρονη κοινωνική-καθημερινή μας ζωή.
Δ2 Άλλοι τρόποι ανάπτυξης παραγράφου

α. Τρόπος ανάπτυξης παραγράφου με παραδείγματα από την Ιστορία ή από τη σύγχρονη καθημερινή ζωή

   
β. Σύγκριση - Αντίθεση (Συγκρίνουμε δύο πράγματα, καταστάσεις κτλ. παρουσιάζοντας με τη σειρά τις ομοιότητες και τις διαφορές τους).


γ. Διαίρεση (Παρουσιάζουμε μια έννοια, απαριθμώντας τα μέρη της, δηλαδή διαιρώντας την).

δ. Αιτιολόγηση (Στηρίζουμε μια θέση- προταση με αποδείξεις κι επιχειρήματα)

ε. Ορισμός (Ορίζουμε μια έννοια, εντάσσοντάς την στην κατηγορία στην οποία ανήκει και παρουσιάζοντας τις διαφορές της από τις άλλες που ανήκουν στην ίδια κατηγορία).

στ. Συνδυσμός τρόπων ανάπτυξης (Στις περισσότερες παραγράφους που γράφουμε ή συναντάμε σε διάφορα κείμενα χρησιμοποιούνται περισσότεροι από ένας τρόποι ανάπτυξης).


View more presentations or Upload your own.



Μαθαίνω ότι:
  • Οι λεπτομέρειες μιας παραγράφου είναι δυνατόν να αναλυθούν με διάφορους τρόπους, όπως: α) συγκρίνοντας δύο όμοιες ή διαφορετικές συνήθως καταστάσεις, έννοιες, πρόσωπα κτλ., β) χρησιμοποιώντας επιχειρήματα και άλλες αποδείξεις για να αιτιολογήσουμε μια θέση-άποψη, γ) διαιρώντας μια έννοια σε μικρότερα μέρη για να την παρουσιάσουμε καλύτερα, δ) προσπαθώντας να ορίσουμε/παρουσιάσουμε το περιεχόμενο μιας έννοιας τονίζοντας τη βασική της διαφορά από άλλες ομοειδείς. Βέβαια, στις περισσότερες παραγράφους που γράφουμε ή συναντάμε σε διάφορα κείμενα χρησιμοποιούνται περισσότεροι από ένας τρόποι ανάπτυξης, οπότε μιλάμε για συνδυασμό τρόπων-μεθόδων ανάπτυξης μιας παραγράφου (κείμ. 11).

  • ΑΣΚΗΣΕΙΣ ΕΔΩ:


Ε ΛΕΞΙΛΟΓΙΟ


ΣΤ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ ΠΑΡΑΓΩΓΗΣ ΛΟΓΟΥ
ΑΣ ΘΥΜΗΘΟΥΜΕ ΤΙ ΜΑΘΑΜΕ Σ' ΑΥΤΗ ΤΗΝ ΕΝΟΤΗΤΑ
  • Το υποκείμενο μπορεί να έχει τις μορφές: ……………………, ……………………, ……………………, ή ……………………
  • Παραλείπεται συνήθως όταν είναι ……… ή ……… πρόσωπο.
  • Το υποκείμενο συμφωνεί με το ρήμα σε …………………… και ……………………
  • Να βρείτε το αχώριστο μόριο των λέξεων:
    διασχίζω:…… ημιδιατροφή:…… συνένωση:…… υπόστεγο:……
  • Ένας συνηθισμένος τρόπος ανάπτυξης παραγράφου είναι η παρουσίαση…………………… - …………………… από την Ιστορία ή από την καθημερινή μας ζωή.
  • Άλλοι τρόποι είναι με …………………… - ……………………, ………………… και …………………… . Μερικές φορές αναπτύσσουμε την παράγραφο μας με ……………………… κάποιων από τους παραπάνω τρόπους.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Ο/η είπε...